هرزنامه یا اسپم (spam)، ایمیلهای ناخواسته در تعداد انبوه هستند که به صندوق پستی شما وارد میشوند. در واقع هرزنامهها معادل نامههای بهدردنخور (junk mail) در فضای مجازی هستند.
هرزنامهنویسها اغلب به منظور اجتناب از برخورد با نرمافزارهای ضدهرزنامه، ایمیلهای خود را لباس مبدل میپوشانند.
هرزنامهها به طور روزافزون از طرف آدرسهای مشروع و قانونی که اطلاعات ورود کاربران آن به سرقت رفته است به دیگر کاربران ارسال میشوند. همچنین امروزه تعداد رو به افزایشی از هرزنامههای کفشبرفی (snowshoe spam) از طریق فضاهای اجارهای IP استاتیک (VPS)، یا سرویسهای ابری (cloud service) ارسال میگردند.
کلاهبرداران همچنین به منظور ارسال هرزنامهها ارائه دهندگان خدمات ایمیل (ESP) را با بدافزارها مورد هدف قرار میدهند تا واحدهای انتقال ایمیل (MTA) آنها را تحت کنترل خود درآورند.
هرزنامهها اغلب سودده هستند. هرزنامه نویسها میتوانند با هزینهی اندکی میلیونها هرزنامه ارسال کنند. حتی اگر یکی از دههزار گیرنده خریدی را انجام دهد، هرزنامهنویس سود خود را کسب خواهد کرد.
آیا هرزنامهها مهم هستند؟
• هرزنامهها وقت کارمندان را تلف میکنند. کاربرانی که از حفاظت ضدهرزنامه بهرهمند نیستند مجبورند ایمیلها را برای تشخیص هرزنامه بودن و پاک کردن آنها بررسی کنند.
• ممکن است کاربران ایمیلهای مهم را با هرزنامهها اشتباه گرفته و از این رو آنها را حذف کرده و یا نادیده بگیرند.
• هرزنامهها، همانند دستانداختنها یا ویروسهای ایمیلی از پهنای باند استفاده کرده و از این رو پایگاه داده را سرریز میکنند.
• برخی هرزنامهها به کاربران توهین میکنند. از آنجایی که از کارفرمایان انتظار میرود محیط کاری امنی را برای کارمندان خود مهیا کنند، ممکن است هرزنامهها مشکلاتی حقوقی را برایشان ایجاد کنند.
• هرزنامهنویسها اغلب از کامپیوتر دیگران برای ارسال هرزنامهها استفاده میکنند (زامبی را هم ببینید).
• هرزنامهها مکرراً به منظور انتشار و توزیع بدافزارها مورد استفاده قرار میگیرد (بدافزارهای ایمیلی را هم ببینید).
امروزه هرزنامهنویسها با هدف دورزدن فیلترها و برای فریب دادن کاربران به افشای اطلاعات حساس و دادههای مالی، از محبوبیت سایتهای پیامرسانی فوری (چت) یا شبکههای اجتماعی سوءاستفاده میکنند.
هرزنامه
۰۵
شهریور