ویکی امنیت

نامه‌های زنجیره‌ای (Chain letter)

نامه‌های زنجیره ای الکترونیکی، ایمیل‌هایی هستند که شما را ترغیب می‌کنند آنها را به دیگران فوروارد کنید. نامه‌های زنجیره‌ای همانند دست‌انداختن‌های ویروسی (virus hoax)، برای منتشر شدن بیشتر از اینکه به کدهای کامپیوتر‌ی متکی باشند به شما بستگی دارند. مهمترین انواع آن‎ها شامل موارد زیر می‌شوند:
• دست‌انداختن‌ها درباره‌ی حملات تروریستی، کلاهبرداری‌های مربوط به خطوط تلفنی، دزدهای ATMها و غیره.
• ادعاهای بی‌اساس برخی شرکت‌ها که بلیط‌های رایگان هواپیما، گوشی‌های موبایل رایگان، یا جوایز نقدی را برای کسانی که این ایمیل‌ها را فوروارد می‌کنند در نظر گرفته‌اند.
• پیام‌هایی که ادعا می‌کنند از جانب نهادهایی چون CIA و FBI هستند و حضور مجرمان در اطراف شما را هشدار می‌دهند.
• دادخواست‌هایی که اگرچه واقعی هستند ولی مدت‌ها پس از منقضی شدن همچنان در حال انتشار هستند.
• لطیفه‌ها و شوخی‌ها (مثلاً این ادعا که در تاریخ اول آوریل اینترنت برای تعمیر و نگهداری بسته خواهد شد.)
• در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، پست‌هایی که از کاربران می‌خواهد تا یک لینک را به اشتراک بگذارند، نظیر حمایت از کودک یتیمی‌که نیاز به جراحی قلب دارد.
نامه‌های زنجیره ای امنیت شما را به خطر نمی‌اندازند ولی وقتتان را تلف می‌کنند، اطلاعات اشتباه را پراکنده می‎کنند و توجه کاربران را از ایمیل‌های واقعی و اصلی منحرف می‌کنند. همچنین ممکن است ترافیک مربوط به ایمیل‌های غیرضروری ایجاد شده سرعت سرور ایمیل‌ها را کاهش دهد. در برخی موارد نامه‌های زنجیره‌ای مردم را ترغیب می‌کنند که ایمیل را به آدرس مشخصی ارسال کنند و از این رو آنها را با انبوهی از ایمیل‌های ناخواسته روبرو می‎شوند. راه حل مشکل ایمیل‌های زنجیره‌ای آسان است:
آنها را فوروارد نکنید. (دست انداختن را هم ببینید)

بازگشت به لیست