ویکی امنیت

هر چندوقت یک‌بار رمزهای عبور خود را تغییر دهیم

سال‌ها پیش، قبل از اینکه این دستگاه‌های کوچک قابل‌حمل قادر به ذخیره تعداد زیادی شماره تلفن باشند، مجبور بودیم آن‌ها را به خاطر بسپاریم. اگر سن و سالتان به حدی هست تا زمانی که چندین شماره تلفن را به خاطر میسپردید به یاد بیاورید، لحظه‌ای فکر کنید که چگونه فناوری نیاز به آن جنبه از ظرفیت ذهنی ما را از بین برده است. اما در زمان حال، وقتی‌که یک فرد احتمالاً دارای ده‌ها حساب آنلاین است، نیاز دارد که رمز عبور هر یک را به خاطر بسپارد.
احتمالاً چیزهای زیادی در مورد اهمیت امنیت رمز عبور و اهمیت استفاده از رمزهای عبور قوی برای هر حساب شنیده‌اید. اما آیا واقعاً به توصیه‌های کارشناسان امنیت سایبری گوش می‌دهید؟ آیا از رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد برای هر حساب استفاده می‌کنید؟ آیا تابه‌حال رمزهای عبور خود را تغییر دادهاید؟ آیا در مورد چگونگی تغییر رمز عبور برای هر حساب آگاهی دارید؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید درحالی‌که بیشتر مردم نگران سرقت رمزهای عبور خود توسط هکرها هستند، بر اساس گزارش‌ها، نیمی از کاربران اینترنت همچنان برای همه حساب‌های خود چه در محل کار و چه در خانه، از رمزهای عبور یکسانی استفاده می‌کنند. این مسئله وقتی غیرقابل‌باورتر میشود که بدانید، میلیون‌ها کاربر اینترنت از ۱۲۳۴۵۶ به‌عنوان رمز عبور استفاده می‌کنند!
اگر اشتباه استفاده از رمزهای عبور یکسان یا رمزهای عبور ضعیف را مرتکب شدهاید، توصیه می‌شود فوراً یک رمز عبور متفاوت برای هر حساب تعریف کرده و شروع به تمرین برای بالابردن امنیت رمز عبور کنید.

چرا تغییر رمز عبور بسیار مهم است؟
اینکه بدانید چگونه رمز عبور خود را تغییر دهید بسیار مهم است، اما دانستن اینکه معمولاً فقط در شرایط خاصی لازم است رمز عبور تغییر کند نیز مهم است. بااین‌حال، بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که هر چند ماه یک‌بار رمز عبور خود را تغییر دهید.
دلیل این مسئله نسبتاً ساده است. گاهی اوقات شاید هرگز متوجه نشوید که رمز عبور یک حساب کاربری شما در معرض خطر قرارگرفته است. اما درصورتی‌که هر چند ماه یک‌بار رمز عبور خود را تغییر دهید ، مدت زمانی را که یک هکر در حساب کاربری شما حضور، محدود مینمایید و امید این میرود که آسیب‌های ناشی از آن به حداقل برسد.
البته عدم جذابیت این ایده که مجبور باشید به‌طور مرتب رمزهای عبور خود را تغییر دهید، کاملاً قابل‌درک است. اینکه هر چند ماه یک‌بار رمز عبور هر حساب کاربری را تغییر دهید می‌تواند کاری خسته‌کننده باشد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نگرانند که این شیوه امنیت رمز عبور باعث شود افراد از میانبرها و رمزهای عبور ضعیف که به خاطر سپردن آن‌ها آسان است استفاده کنند.
بنابراین، اگر می‌خواهید تعداد دفعات تغییر رمز عبور خود را به حداقل برسانید، مطمئن شوید که همیشه از یک رمز عبور قوی و منحصربه‌فرد برای هر حساب استفاده میکنید. رمزهای عبور قوی غالباً این امکان و قدرت را دارند تا یک هکر یا مجرم سایبری را ناکام بگذارند. زمانی که شما از احراز هویت دوعاملی (۲FA) استفاده کنید، امنیت رمز عبور به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد، که خود یک عامل بازدارنده مهم برای هکرها محسوب میشود.

چه زمانی باید رمز عبور را تغییر دهید؟
همان‌طور که قبلاً ذکر شد، در برخی مواقع حتماً لازم است بدانید که چگونه رمز عبور را تغییر دهید. در ادامه به برخی از سناریوهای معمول که شما را مجاب میکنند رمز عبور خود (یا همه رمزهای عبور) را در اسرع وقت تغییر دهید میپردازیم.

سوءظن یا اطمینان از نقض حریم داده‌ها
تشخیص اینکه چه زمانی یک حساب کاربری هک شده است همیشه آسان نیست، اما اگر به هر دلیلی مشکوک هستید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. همچنین اگر شرکتی که در آن حساب کاربری دارید، اعلام کند که با نقض داده مواجه شده است نیاز به تغیر رمز عبور است. هرچند ممکن است یک هکر یا مجرم سایبری بلافاصله از اطلاعاتی که از شما سرقت کرده استفاده نکند، اما این احتمال وجود دارد که نام کاربری و رمز عبور شما در وب تاریک توسط دلالهای فروش داده در دسترس قرار گیرد. ممکن است تا زمانی که یک مجرم سایبری بتواند به کمک اطلاعات به‌دست‌آمده از نقض حریم داده‌ها به حساب شما دسترسی پیدا کند، زمان زیادی طول بکشد.

یک دوست یا همکار از رمز عبور شما آگاه می‌شود
بسیاری از نقض‌های حریم داده نه لزوماً توسط هکرهای حرفه‌ای بلکه توسط افرادی که شما آن‌ها می‌شناسید رخ می‌دهند. اگر دوست یا همکارتان رمز عبور یک حساب خصوصی شما را می‌داند، آن را تغییر دهید. امنیت شما مهم‌تر از ناراحت شدن دیگران است.

گم‌شدن گوشی یا کامپیوتر
آیا عادت دارید رمزهای عبور حساب‌های خود را روی مرورگر ذخیره کنید تا بتوانید به‌طور خودکار وارد آن‌ها شوید؟ اگر تلفن یا رایانه خود را درحالی‌که به‌طور ایمن قفل نشده بودند گم کردید، فرد سارق قادر است به‌راحتی به همه حساب‌های شما دسترسی پیدا کند. بلافاصله پس از مفقود شدن یا سرقت یک دستگاه، رمزهای عبور خود را تغییر دهید.

بهترین روش‌های امنیت رمز عبور
۱. هرگز از یک رمز عبور یکسان برای بیش از یک حساب استفاده نکنید.
۲. همیشه از رمزهای عبور قوی استفاده کنید، و از بکار بردن نام خود و جزئیات زندگی شخصی مانند تاریخ تولد در آن‌ها خودداری کنید.
۳. رمزهای عبور خود را مخفی نگه‌دارید و سعی کنید از نوشتن رمزها درجایی که احتمال دارد کسی آن‌ها را ببیند خودداری کنید.
۴. از تأیید هویت دوعاملی برای بالا بردن سطح امنیت رمز عبور استفاده کنید.
۵. به کمک یک برنامه مدیریت رمز عبور، همه رمزهای عبور خود را مدیریت کنید و در صورت لزوم آن‌ها را به‌راحتی تغییر دهید.

دانستن نحوه تغییر رمز عبور و تمرین امنیت رمز عبور برای اغلب افراد کار چندان خوشایند و جذابی نیست اما واقعیت این است که در دورنمای خطرناک دنیای دیجیتال یک کار کاملاً ضروری است. بااین‌حال، استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور می‌تواند آگاهی از نحوه تغییر رمز عبور را بسیار آسان‌تر کند. علاوه بر این، نصب نرم‌افزارهای حفظ امنیت بر روی دستگاه نیز یک اقدام درست و عاقلانه است که از داده‌های مهم شما محافظت می‌کند.

بازگشت به لیست